Płyta pt.: “Śpiwle”, została nagrana w ramach nowo powstałej inicjatywy koncertowo –
wydawniczej o nazwie L.A.S. listening and sounding, powołanej przez Piotra
Damasiewicza.
Jest to inicjatywa, która wspiera promowanie muzyki i sztuki, poprzez
koncerty, nagrania z udziałem publiczności i jednocześnie współtworzenie unikatowego
wydawnictwa wraz ze słuchaczami.
To możliwość bycia nie tylko namacalnym świadkiem powstawania płyty, ale też jej współtworzenia poprzez aktywne uczestnictwo w sesjach, koncertach i spotkaniach. L.A.S. wydaje przede wszystkim wysokiej jakości wyprodukowane płyty winylowe, ale również wydania w formie cd. Śpiwle, to płyta, która wyprodukowana została w słynnej niemieckiej tłoczni Pallas, do powstania której przyłożył się znakomity polski producent i muzyk Marcin Bors. Samo nagranie zostało zarejestrowane w starym domu góralskim w Suchej Beskidzkiej gdzie muzycy mieli niejednokrotnie spotkać się z rodzimym folklorem. Do nagrania został zaproszony miejscowy znakomity dudziarz Jan Ryt, który podkreślił “rootsowy” wymiar płyty grając w tytułowym utworze Śpiwle.
Śpiwle, to miejsce – ulica idąca wzdłuż Góry Mioduszyna w Suchej Beskidzkiej do którego miejsca lider przyjeżdża już kilkanaście lat grając i kontemplując naturę z przyjaciółmi jednocześnie zagłębiając się w rodzimą tradycję.
Płyty te, są okraszone wyjatkowymi insertami oraz kopertą z wydrukowanym manifestem wydawnictwa w 66 językach. Manifest ten, to fundament wydawnictwa. 6 sentencji które zostały zbudowane na bazie zestawienia 3 liter tworzących logo L.A.S. ( listening and sounding) Sentencje te to: listening and sounding, looking and seeing, learning and surviving, living and synchronising, Liberty and Synergy, Love and Stream. Poprzez nie autor podkreśla istotę kierunku myślenia L.A.S. i wyraża jego muzyczną drogę, którą podąża.
Etniczność, improwizacja, jazz, melodia, rdzenny feeling i groove plus swobodna,
naturalna ekspresja składa się na definicję Piotr Damasiewicz Ethno Trio. Trio będące
zbiorem doświadczeń muzycznych polsko, afrykańsko, norweskich podróży powstało
właśnie w Norwegii. “Pojechaliśmy, by odrealnić się od wielkomiejskiego zgiełku. Los
chciał, że wylądowało akurat trzech improwizatorów mających wspólny muzyczny
mianownik jakim jest fascynacja etniką i improwizacją.” Wykorzystując zatem tą okazję,
tam pośród fiordów, w pasterskim klimacie, spotkali się w małej chatce by pomuzykować.
Nie bez znaczenia miał dla nich górski klimat przepełniony brzmieniem pasterskich
dzwonków, okrzyków owiec, oraz wiejącego wiatru. Podczas wspólnego pobytu w
norweskich górach dzięki promotor Monice Cichockiej, której leżą na sercu wyjątkowe
artystyczne spotkania zagrali koncert w leżącym nad morzem północnym wśród fiordów Stavanger. Ten koncert był początkiem nowo powstającego wówczas kolektywu.
Muzyka jaką prezentuje trio powstawała głównie z połączenia wspólnych doświadczeń,
które muzycy zebrali w Norwegii, Afryce w tym Maroku i Tanzanii i polskich górach.
Surowy norweski klimat i jednocześnie intensywność egzystowania z tamtejszą piękną
unikatową i surową przyrodą pobudzał do energetycznego osadzonego groovu i
swobodnej ekspresji.
Każdemu z muzyków jest zatem bliska muzyka etniczna, oprócz tego jazzowa, klasyczna
w tym i awangardowa. Utwory które grają, to zarówno autorskie kompozycje jak i cytaty
regionalnych kompozycji we własnej interpretacji.
Piotr Damasiewicz TRUMPET, HARMONIUM PERCUSSIONS
Zbigniew Kozera BASS, GUIMBI
Paweł Szpura DRUMS, FRAME DRUM
Jan Ryt ( Śpiwle ) BAG PIPE, TIN WHISTLE